Κριτική για το «Norman»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Ένα ταξίδι στα άδυτα της ανθρώπινης φιλοδοξίας βρίσκει σπιρτάδα στο πρόσωπο του παρεξηγημένου πρωταγωνιστή του, μα τελικά περιορίζεται στο να τον αναδεικνύει. Στο «Norman: The Moderate Rise and Tragic Fall of a New York Fixer» («Ο Κύριος Τίποτα»), ο διαμεσολαβητής Νόρμαν Όπενχαϊμερ (Ρίτσαρντ Γκιρ) είναι ένας φύσει αισιόδοξος άνθρωπος που πιστεύει ότι η δικτύωση στους πολιτικοοικονομικούς κύκλους της Νέας Υόρκης μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα κερδοφόρα. Ο ίδιος βέβαια δεν έχει να προσφέρει κάτι ως επαγγελματίας, έτσι φυσιολογικά οι προσπάθειές του στέφονται από παταγώδη αποτυχία. Νόρμαν, ή αλλιώς «Κύριος Τίποτα» λοιπόν… μέχρι που η στοχευμένη προσέγγιση ενός χαρισματικού Ισραηλινού πολιτικού στέκεται ικανή να του αλλάζει τη ζωή, ανοίγοντας νέους ορίζοντες και καθιστώντας τον υπολογίσιμο.

Η καριέρα του Μίσα Έσελ (Λίορ Ασκενάζι) στην πολιτική διανύει περίοδο κάμψης. Ο Νόρμαν διαισθάνεται την ευκαιρία και σπεύδει να τονώσει το ηθικό του πρώτου, προβαίνοντας σε μια γενναιόδωρη χειρονομία. Του αγοράζει ένα ζευγάρι πανάκριβα παπούτσια, αποσκοπώντας στο να κερδίσει τη φιλία του. Έτσι γεννιέται ένας ισχυρός συναισθηματικός δεσμός, που ο Έσελ δεν θα λησμονήσει όταν το στάτους του στην πολιτική ζωή του Ισραήλ αλλάξει.

Τότε είναι που ο Νόρμαν θέτει σε εφαρμογή το μεγαλεπήβολο σχέδιό του, ξεκινώντας ένα γαϊτανάκι συμβουλών, διευκολύνσεων και συναλλαγών με αφετηρία τον πρωθυπουργό του Ισραήλ, εμπλέκοντας στην εξίσωση τον ανιψιό του (Μάικλ Σιν), επιχειρηματικούς κολοσσούς, πολιτικά στελέχη και θρησκευτικούς λειτουργούς (στον ρόλο του ραβίνου ο Στιβ Μπουσέμι). Σύνδεσμος στο διεφθαρμένο παιχνίδι είναι ο ίδιος, σε αυτό που ξέρει να κάνει πολύ καλά: Να φέρνει σε επαφή τους κατάλληλους ανθρώπους για να ικανοποιεί συμφέροντα.

Το μεθύσι της απτής πια επιτυχίας και η τάση του Νόρμαν να κοκορεύεται για αυτήν, κινεί τις διαδικασίες για να επέλθει η πτώση, υπό τη λαίλαπα ενός σοβαρού διπλωματικού επεισοδίου. Ως υπαίτιος μπαίνει στο μάτι του κυκλώνα, σε μια εξέλιξη που τελικά τον αναγάγει σε κωμικοτραγική φιγούρα. Ο Γκιρ ερμηνεύει τον αστείρευτο μηχανορράφο με μια γλυκιά αθωότητα, ίσως γιατί στο τέλος ο ήρωάς του απαλλάσσεται ηθικά στα μάτια του κοινού· όχι μόνο λόγω των κινήτρων του που ξεδιαλύνονται, αλλά και εξαιτίας των ανιδιοτελών αποφάσεων που καθορίζουν τη μοίρα του. Εν προκειμένω, δεν έχουμε να κάνουμε με έναν τυπικό αμοραλιστή που κυνηγά αχόρταγα το χρήμα και την επιτυχία, αλλά έναν άνθρωπο που αποζητά να νιώσει σημαντικός. Στην πύρινη τροχιά που διανύει ως διάττων αστέρας, ο μοναχικός πρωταγωνιστής αποπνέει ένα μυστήριο που ιντριγκάρει, μα αν κάτι φαίνεται ξεκάθαρα σε αυτόν, είναι η ανάγκη να λάβει το μερίδιο της αναγνώρισης που του αναλογεί. Είναι και θα παραμείνει, όμως, κοινωνικά παρείσακτος. Το άκαμπτο ηθικό του δεν θα λυγίσει, παρά μόνο στην όψη της «κακομοιριασμένης» εκδοχής του εαυτού του, την οποία αντικρίζει στον καθρέφτη της καθημερινότητας. Ο ρόλος διεκπεραιώνεται σε μια ερμηνεία ενδεικτική της ώριμης περιόδου του Γκιρ. Ο λόγος για έναν ηθοποιό που ποτέ στο παρελθόν δεν απέσπασε ειδική μνεία για το ταλέντο του, αλλά πλέον έχει βαλθεί να αποδείξει ότι γίνεται ολοένα και καλύτερος.

Εάν πάντως παραμερίσουμε τον κεντρικό χαρακτήρα και την απεικόνισή του, η ταινία -σε σενάριο και σκηνοθεσία Τζόζεφ Σένταρ- αφήνει ανάμεικτα συναισθήματα. Οι κρίκοι που συνδέουν τον Νόρμαν με τα ενδιαφερόμενα μέρη δημιουργούν μια δαιδαλώδη πλοκή, όμως παρότι πολλά γεγονότα λαμβάνουν χώρα, η διαδικασία της ανόδου και της πτώσης συλλαμβάνεται και εκτελείται με σεναριακά σπασμωδικό τρόπο, στηριγμένο σε απίθανες συμπτώσεις και αφελείς συμπεριφορές που δύσκολα γίνονται πιστευτές. Κάποια παρωχημένα σκηνοθετικά τρικ τα οποία βασίζονται στη χρήση του μοντάζ προκαλούν εξίσου αλγεινή εντύπωση, μετριάζοντας κάπως την απόλαυση που χαρίζει αφειδώς ο φρέσκος πρωταγωνιστικός ρόλος και η ταγμένη ερμηνεία του Γκιρ.

Βαθμολογία: 2,5/5

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s